enskild egendom och testamente

Jag är gift och vi har inga barn. Vi har äktenskapsförord. Kan jag testamentera bort hela eller delar av min kvarlåtenskap? Det vill jag helst. Om inte, kan jag då skänka bort pengar innan jag dör och finns det regler runt detta? (Har obotlig cancer och får ingen hjälp från hustrun) Tack för svar. Hon är pensionär, jag är sjukskriven till jag fyller 65

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I svensk rätt finns en uppdelning mellan giftorättsgods och enskild egendom.

Varje make äger sina saker, men makar har giftorätt i den andra makens egendom. Giftorätten innebär att en make har rätt till halva värdet av allt giftorättsgods som tillhör den andre när äktenskapet upplöses. En makes egendom utgör giftorättsgods i den mån den inte är enskild egendom ( 7 kap. 1 § ÄktB).

Enskild egendom är däremot egendom som inte ingår i bodelning vid skilsmässa eller ena makens dödsfall. Enligt 7 kap. 2 § ÄktB är enskild egendom till exempel egendom som till följd av äktenskapsförord är enskild. Av bakgrundsinformationen framgår att ni har signerat ett äktenskapsförord trots att innehållet är okänt. Vanligen utgör ett äktenskapsförord ett avtal om vad som ska vara enskild egendom i ett äktenskap. Vad som utgör enskild egendom sätter gränsen för vad som kan fritt förfogas av den ena maken, t.ex. kan enskild egendom testamenteras bort eller bortskänkes utan den andra makens samtycke.

Regler om upprättande av testamente kan hittas i 10 kap. Ärvdabalk (ÄB). I 10 kap. 1 § ÄB anges formkravet för att testamentet ska vara giltigt. För att testamentet ska vara giltigt måste det vara upprättat i skriftlig form och undertecknat av testatorn. Undertecknandet måste bevittnas av två vittnen och de båda vittnena måste närvara samtidigt. Vittnena behöver ha kännedom om det det är ett testamente som upprättas men de behöver inte ta del av innehållet i testamentet. Ett testamente behöver inte registreras på något sätt.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Pearl Yeuki Ku ChiuRådgivare