Erkännande är inte tillräckligt för fällande dom

HEJ! Har efter många års lidande äntligen fått ett erkännande av en person som vandaliserat vårt barnbarns grav . Personen har erkänt så att flera har hört det, vi i familjen har gjort minst 25 polianmälnigar under åren men dom har blivit nerlagda varje gång, min fråga är räcker ett erkännande för fällande dom för griftefridsbrott. Tacksamma för svar med vänlig hälsning XX

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag har anonymiserat din fråga i enlighet med personuppgiftslagen (PUL).

Fri bevisföring
För att en person ska kunna dömas till brott krävs att det i domstolen visas att det är ställt utom rimligt tvivel att personen har gjort sig skyldig till brottet. Åklagaren har bevisbördan för att personen har gjort sig skyldig till brott mot griftefrid enligt brottsbalken 16 kap 10 §, rättegångsbalken (RB) 35 kap 1 §.

Endast ett erkännande är inte tillräckligt för fällande dom, men ett erkännande kan dock väga tungt i bevisningen. Det är domstolen som avgör vilken verkan erkännandet ska få. Omständigheterna kring hur erkännandet gjordes kan påverka vilken vikt domstolen lägger vid erkännandet, RB 35 kap 3 §.

Om ni kan bevisa att personen har erkänt sig skyldig till brottet så väger det tungt vid bevisningen, dock är ett erkännande inte i sig själv tillräckligt för en fällande dom.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!
Med vänliga hälsningar,

Louise BergstrandRådgivare