Ersättning för ärr

Hej jag har en fråga om angående ett gammalt ärr i ansiktet, som orsak när jag var 11 år. Kan jag ansöka skadstånd för försäkringskassan?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga! Jag tolkar din fråga som att du vill ha ersättning för ett vanprydande ärr - det vill säga en utseendemässig skada.

Ersättning från Försäkringskassan?

Det är svårt att säga exakt vilken ersättning du har möjlighet att få utan att känna till omständigheterna, men just Försäkringskassan betalar till exempel ut ersättning om du har skadat dig på ditt arbete eller om du har nedsatt arbetsförmåga. Jag tror därför inte att Försäkringskassan är de som du bör vända dig till för ett ärr i ansiktet.

Andra möjligheter till ersättning

Många försäkringsbolag ger däremot ersättning för vanprydande ärr, men möjligheten varierar beroende på hur ärret uppkom och vilka försäkringar du har tecknat. Jag rekommenderar att du kontaktar eventuellt försäkringsbolag där du kanske har en olycksfallsförsäkring, barnförsäkring (gäller vanligen upp till 25 års ålder) eller liknande.

Det bör dock sägas att en skada ska anmälas så fort som möjligt. Om det har gått mer än tio år sedan skadan, är det dessvärre försent att anmäla den och rätten till ersättning är preskriberad. Det betyder att du i så fall inte längre har rätt till ersättning därför att det gått för lång tid innan du anmälde skadan/framställde ditt krav. Ärr är en form av personskada, och ersättning för personskada omfattas vanligen av den tioåriga preskriptionstiden i Preskriptionslagen (2 § Preskriptionslagen).

Sammanfattningsvis rekommenderar jag att du kontaktar ditt försäkringsbolag, om det ännu inte passerat tio år sedan ärret uppkom. Om det passerat tio år har du dessvärre inte längre rätt till ersättning.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Felicia FredinRådgivare