Ersättning för bedrägeri via Swish

Blev lurad av en bedragare (visades 27/9 på efterlyst) satte in 4000kr/ swisch, för köp av en husvagn. Anmälde till polisen direkt samt ringde banken med diare nr osv och kontonr o bank

Kan jag få tillbaka mina 4000kr? Av banken el ringa försäkringsbolaget? Vore glad för svar

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bedrägeri är ett brott som regleras i 9 kap. 1§ Brottsbalken och innebär en gärningsperson genom vilseledande förmår någon annan till handling som innebär vinning för gärningspersonen och skada för den vilseledde. Har du via Swish betalat 4000 kr till en person för köp av en husvagn och inte fått husvagnen så har det skett ett vilseledande. Har personen som tagit emot pengarna behållit pengarna innebär vilseledandet att du har lidit skada och den andra personen gjort en vinst. Har den andra personen haft uppsåt (t.ex. med avsikt/insikt/likgiltighet till resultatet av handlingen) kan den hållas ansvarig.

Blir man utsatt för bedrägeri vid köp där betalningen sker via Swish ska man göra precis som du har gjort: göra en polisanmälan samt kontakta sin bank. Banken har dock ingen skyldighet att ersätta bedrägerier när betalning sker via exempelvis Swish.
Ibland täcker försäkringar bedrägerier så det är därför bra om du kontaktar ditt försäkringsbolag.

Du kan begära skadestånd av gärningspersonen. Vill du göra det är det viktigt att du meddelar polisen det så snart du kan, så de kan skicka ditt skadeståndskrav vidare till åklagaren. Är du osäker på vilket belopp du ska kräva räcker det med att du säger att du har anspråk på skadestånd. Du kan sedan återkomma med belopp efter du pratat med åklagaren, vilket måste göras innan rättegången.

Kan inte gärningspersonen betala skadestånd kan du få ersättning i form av brottsskadeersättning. Det krävs att du gör en ansökan om brottsskadeersättning i sådana fall, läs mer om det här. Det är dock generellt sett svårt att få brottsskadeersättning för skador från bedrägerier.

Vänliga hälsningar,

Lovisa LundqvistRådgivare