Ersättning för bedrägeri vid nedlagd förundersökning

Hej! Jag har varit utsatt för ett bedrägeri på 7200kr vilket tar väldigt tung på mig eftersom jag är 17 år gammal, och 7200kr är ingenting att skoja bort! Incidenten är polisanmäld, men jag är brydd att polisen lägger ner ärendet då dem förut lagt ner mitt ärende när jag blivit lurad på runt 2000kr. Så ifall jag skulle ha otur och fallet skulle läggas ner har jag rätt till ersättning? eller hur fungerar det hela? Mvh Anonym

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om du har blivit utsatt för bedrägeri kan du i vissa fall få ersättning trots att förundersökningen läggs ner. Det finns tre olika alternativ som kan vara värda att testa; nämligen chargeback, försäkring och brottsskadeersättning.

Chargeback

Banken kan ibland göra en så kallad chargeback. Detta är möjligt om du använde ditt kredit- eller kontokort för att överföra pengarna till bedragaren. På så sätt kan du få en återbetalning om transaktionen kan konstateras ha blivit gjord till följd av ett bedrägeri. Om du överförde pengarna med ditt kredit- eller kontokort rekommenderar jag därför att du hör med din bank och ser om en chargeback är möjlig.

Försäkring

Det är möjligt att en försäkring täcker bedrägerier och kan ersätta dig om du har blivit utsatt för bedrägeri. Tyvärr är detta dock ganska ovanligt. Om du har en försäkring rekommenderar jag i första hand att du kollar i ditt försäkringsavtal och ser om de nämner något om bedrägerier och i andra hand att du hör av dig till ditt försäkringsbolag och frågar dem.

Brottsskadeersättning

I vissa fall kan man få en så kallad brottsskadeersättning av Brottsoffermyndigheten. Det är dock svårt att få brottsskadeersättning vid bedrägerier, men det kan vara värt ett försök. Vid bedrägerier kan ersättning beviljas om bedragaren var vid tiden av gärningen intagen, på rymmen eller på permission från en kriminalvårdsanstalt, från vissa statliga behandlingshem eller om hen var häktad. (7 § brottsskadelagen) Detta kan naturligtvis vara svårt att påvisa om det inte är känt vem bedragaren är. Ersättning kan också beviljas om bedrägeriet har inneburit att man har svårt att försörja sig själv eller sin familj eller om ersättning på grund av andra omständigheter framstår som särskilt angelägen. (8 § brottsskadelagen) Du kan ansöka om brottsskadeersättning på Brottsoffermyndighetens hemsida.

Det är mycket tråkigt att bli utsatt för bedrägeri, särskilt när det handlar om stora summor. Jag hoppas att det löser sig för dig och jag önskar dig lycka till! Du är alltid varmt välkommen att ställa fler frågor till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Roman SzuterRådgivare