Ersättning för feldiagnos?

Hejsan när jag va runt 14 år gammal så konstaterade BUP att jag inte hade adhd .. men när jag senare vid 19 års ålder gjorde utredningen på en sista institution så fick jag diagnosen adhd.. kan man ersättas för allt lidande som detta har påverkat mig genom min skolgång samt hela min ungdom? Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Innan du går vidare och anmäler ett klagomål ska du först ta kontakt (skriftligt eller e-post) med den vårdpersonal som har undersökt och/eller behandlat dig. De har en skyldighet att ta emot dina synpunkter och svara på dessa. Behöver du stöd i att föra fram dina synpunkter eller klagomål kan du kontakta patientnämnden i ditt landsting eller region. Patientnämnden kan även hjälpa dig att få dina klagomål besvarade. Du kan se vilken som är din patientnämnd här.

Därefter: Gör en anmälan hos Inspektionen för Vård och Omsorg

Vid allvarligare händelser inom vården kan man anmäla dessa till IVO (Inspektionen för Vård och Omsorg). Med allvarliga skador menas exempelvis att vården leder till att någon får bestående skador, ett ökat behov av vård, eller att någon avlider. På IVOs hemsidahittar du mer information om anmälan samt en blankett du kan använda dig av. I din anmälan bör du vara tydlig med om du enbart vill anmäla sjukhuset eller även läkaren. Som huvudregel utreder inte IVO händelser som ligger längre än två år tillbaka i tiden.

Behöver du hjälp tillhandahåller IVO en upplysningstjänst där du kan få råd och guidning kring hur du ska göra din anmälan: 010-788 50 00.

Kan du få ersättning?

Den lag som reglerar om en patient har rätt till ersättning är Patientskadelagen. För att kunna få ersättning enligt lagen krävs att någon form av skada har uppkommit i samband med sjukvård. Skadan ska även ha uppkommit som en följd av någon av grunderna som räknas upp i en punktlista i 6 § Patientskadelagen. Punkt 3 handlar om just felaktig diagnostisering. Har du alltså fått en felaktig diagnos och dessutom lidit skada på grund av detta bör du alltså ha rätt till patientskadeersättning. Vill du kräva ersättning för skadan ska du göra en anmälan till LÖF. På LÖFs hemsida finns utförlig information om hur en anmälan ska göras.

Om du har fler frågor så är du varmt välkommen att återvända hos oss på Lawline

Vänligen,

Sonja NajimRådgivare