FrågaFASTIGHETSRÄTTArrende01/05/2021

Ersättning för förbättring på arrende?

Hej.

Vi arrenderar en tomt där vi har vår sommarstuga.

Snart ska vatten och avlopp dras in och jag vet att det är vi som får stå för kostnaden för detta.

Min fråga är : när vi inte arrenderar längre får vi ersättning från jordägaren för de summor man lagt ner på tomten?

Har läst överallt men inte hittat något svar.

Känns inte rimligt att vi ska bekosta sådant och sen att jordägaren ska få ta över utan att ge någon ersättning.

Tacksam för svar.

Mvh

Lawline svarar

Hej, och tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga!

Er instinkt stämmer precis. När arrendatorn frånträder arrendet ska denne erbjuda jordägaren att mot inlösen ta över det arrendatorn uppfört eller förbättrat på arrendestället (8 kap. 21 § jordabalken). Jordägaren har då en månad på sig att acceptera. Om jordägaren inte accepterar får arrendatorn istället föra bort egendomen eller överlåta den till nästa arrendator, för att på så vis ändå få ersättning för de summor som lagts ner utöver vad som ålegat denne.

När det, som i ert fall, rör sig om ett bostadsarrende (10 kap. 1 §) kan ni även ha rätt att överlåta arrenderätten (10 kap. 7 § andra stycket). För detta krävs att jordägaren inte accepterar erbjudandet inom en månad precis som ovan, samt att arrendet är ingått på viss tid, att den arrenderätten överlåts till är någon jordägaren objektivt sett inte borde ha något att invända emot som ny arrendator (huvudsakligen avses att denne förväntas kunna betala arrendeavgiften), och att inget annat följer av avtalet och att avtalet i så fall godkänts av arrendenämnden.

Ni bör alltså, på något av dessa sätt, kunna få kompensation för de summor ni lägger ner. Om ni har fler funderingar är ni är varmt välkomna att återkomma med en ny fråga.

Med vänlig hälsning,

Hanna PalmkvistRådgivare