Ersättning för fuktskadade möbler i hyresrätt

Hej! Jag är hyresgäst i en legenhet som har stort problem, fukt och mögel som är felanmäld ett år tillbaka. Hyresvärden har inte tagit åtgärder till detta.

Har flyttat nu från lägenheten och kastat mina möbler som blir fuktskadade. Har jag rätt till ersättning från hyresvärden för detta.

Mvh.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då din fråga handlar om en hyresrätt blir 12 kap. jordabalken (JB) tillämplig, som också brukar kallas hyreslagen. Jag kommer nedan att beskriva vad hyresvärden har för ansvar och vad du har för rättigheter.

Hyresvärdens skyldigheter
Under hyrestiden har hyresvärden ett underhållsansvar som innebär att den har en skyldighet att hålla lägenheten i ett sådant skick att den anses vara fullt brukbar för sitt avsedda ändamål (12 kap. 9 § och 15 § JB). Mögel och fuktskador klassas som brister i lägenheten. När brister uppkommer har du som hyresgäst vissa rättigheter.

Dina rättigheter
Du beskriver att lägenheten har varit felanmäld i ett år. Jag tolkar det förvisso som att du redan har sagt upp ditt hyresavtal eftersom du skriver att du flyttat från lägenheten, men annars har du rätt att säga upp avtalet om bristen kan klassas som väsentlig, eftersom hyresvärden inte vidtagit några åtgärder efter tillsägelse (12 kap. 11 § 2 punkten och 16 § JB). Mögel borde vara att anse som en väsentlig brist då det kan leda till negativa hälsoeffekter.

För den tid då lägenheten är i bristfälligt skick har hyresgästen rätt till skälig nedsättning av hyran, från dagen då bristen påtalades (12 kap. 11 § 3 punkten JB). Om du har fortsatt betala hyran utan protest kan det dock vara svårt att få rätt till en hyresnedsättning i efterhand.

Det är mycket möjligt att du har rätt till ersättning för dina fuktskadade möbler. Det gäller förutsatt att hyresvärden inte kan visa att bristen, alltså fukten och möglet, inte beror på dennes försummelse (12 kap. 11 § 4 punkten JB). Försummelse kan innebära en underlåtenhet att agera, som leder till en skada. Utifrån det du berättar verkar det som att hyresvärden har betett sig försumligt då han inte åtgärdat bristerna på ett år och det har lett till att dina möbler skadats. En förutsättning för att du ska kunna kräva ersättning är dock att du har någon form av bevis, exempelvis foton på de fuktskadade möblerna.

Vart du bör vända dig
Jag råder dig att i första hand kontakta hyresvärden och kräva ersättning för dina fuktskadade möbler. Om den inte går med på detta kan du skicka in en stämningsansökan till tingsrätten.

Jag hoppas att detta besvarade din fråga, annars är du välkommen att höra av dig igen.

Vänliga hälsningar,

Frida FahlgrenRådgivare