Ersättning för mertid

Kan den anställde kräva att få ut mertid i ledighet istället för lön?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du kan få rätt till kompensationsledighet som ersättning för mertidsarbete om det är avtalat i ditt enskilda anställningsavtal eller om det är reglerat i kollektivavtal.

Eftersom jag inte vet vilket kollektivavtal du omfattas av eller om du har kommit överens om något gällande mertidsersättning med din arbetsgivare råder jag dig att i första hand se om det är reglerat i ditt anställningsavtal, och om så inte är fallet, vilket kollektivavtal som gäller på arbetsplatsen och se om det är reglerat där.

Hoppas du fick svar på din fråga och lycka till!

Med vänlig hälsning,

Andrea SedvallRådgivare