Ersättning för olaga hot

Jag undra om jag får nån ersättning för olaga hot. Det har gått ca 17månader sen jag anmälde det har inte hört nåt alls sen då.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline!

Beroende på vilken grad av olaga hot det är fråga om, BrB 4:5, kan olika summor utges. Först och främst krävs att förundersökningen går vidare och gärningsmannen åtalas för brottet. Detta kan ta sin tid tyvärr då Åklagarmyndigheten har ett stort antal mål per år. Oavsett om förundersökningen läggs ned på grund eller om de väljer att åtala personen så bör du underrättas om densamma. Eftersom det gått över 1 år skulle jag ändå ringa in till polisen alt åklagarmyndigheten och fråga hur det går med undersökningen.

I samband med att du underrättas om åtal så kan du begära skadestånd via brottsmålsrättegång pga kränkning, SkL 2:3, om vilken summa du önskar, det vanliga som utges vid mål om olaga hot brukar vara mellan 2000-15 000kr, återigen beroende på vilken grad av olaga hot det är fråga om och hur omständigheterna ser ut. Åklagaren kommer då att föra din talan om skadestånd.

Om du inte begär något skadestånd kommer inget heller att utges. Mitt tips är alltid att begära en högre summa då domstolen aldrig kan gå över den summan du begärt men de kan gå under. Begär du 5000 i skadestånd kan de inte utge 8000 även om de anser att det vore skäligt. Skulle du däremot begära 10 000 kan de utge den summan eller under.

Om förundersökning om olaga hot läggs ned

Skulle åtal för olaga hot inte väckas kan du själva begära skadestånd för kränkning via ett civilrättsligt tvistemål. Men enligt SkL 2:3 krävs, för att skadestånd ska utges, att kränkningen skett via brott. Frågan blir då istället varför åtal inte väcktes. Beroende på den bevisning som kommer fram i förundersökningen skulle du kunna använda den som underlag för din talan. Skulle åtal läggas ned för att åklagare inte anser att det kommer leda till en fällande dom innebär inte detta i sig att du inte skulle ha framgång i ett civilrättsligt tvistemål, men det kan bli svårare.

Detta är de tips jag har till dig. Hoppas att det hjälpte och lycka till!

Sanna ParkanRådgivare