Ersättning för parkeringsskada orsakat av okänt fordon.

Har ingen försäkring för bilen

Någon körde på den under natten !

Parkeringskada som han vållade !

Får jag bilen reparerad?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer att i mitt svar anta att du inte har försäkring på din bil som täcker den aktuella skadan och att bilen ändå är trafikförsäkrad . Trafikförsäkring är en obligatorisk försäkringar alla måste ha på sina bilar (2 § Trafikskadelagen). Trafikförsäkringen är dock som en slags ansvarsförsäkring och täcker endast skador som din bil orsakar "till följd av trafik" (8 § Trafikskadelagen).

Då du inte innehar en aktuell försäkring på bilen för de uppkomna skadorna bör detta prövas genom Trafikförsäkringsföreningen (TFF). Trafikförsäkringsföreningen (TFF) är ett samarbetsorgan för trafikförsäkringsbolag i Sverige.

Om du har fått en skada på ditt motorfordon medan det stod parkerat kan du ha rätt att få ersättning av TFF. Detta förutsätter dock att du kan visa att skadan orsakats av ett annat motordrivet fordon som har smitit från platsen. Vidare behöver du polisanmäla händelsen samt göra en skadeanmälan hos ditt försäkringsbolag (för trafikförsäkringen). En självrisk motsvarande fem procent av prisbas­beloppet tillkommer.

I sin bedömning kommer TFF att beakta följande:

Om skadans utseende tyder på att det är ett annat motorfordon som orsakat skadan.Om du kan beskriva var och när bilen stod parkerat och hur den kommit till skada.Om du har något vittne som antingen såg när skadan inträffade eller som la märke till bilens skick när den parkerades och hämtades.

Läs mer om om hur TFF hanterar parkeringsskador här.

Hoppas att di fick svar på din fråga!

Izel IRådgivare