Ersättning för person- och sakskada efter bussolycka

Hej! Jag behöver ett råd. Igår var jag med i en trafikolycka. Jag åkte buss med min niomånaders när bussen krockade med en bil. Jag blev skadad, barnvagnen gick sönder men barnet är oskadad. Vem ska jag vända mig för skadestånd? Jag har varit på en undesökning och allt finns i min hälsojournal

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Du har rätt till ersättning för personskador

Eftersom du råkade ut för en personskada i trafiken har du rätt till ersättning för dina skador. Ersättningen ska utgå från bussbolagets trafikförsäkring (10 § 1 st. trafikskadelagen). Ersättningen tar sin utgångspunkt i skadeståndslagens regler och du har då rätt till ersättning för sjukvårdskostnader, inkomstförluster och annat fysiskt och psykiskt lidande, såsom sveda och värk och även mer bestående skador om sådana finns (5 kap. 1 § skadeståndslagen).

För att framföra din begäran om ersättning bör du kontakta bussbolaget och göra en anmälan om det inträffade. De kan då antingen hjälpa dig med ersättningen direkt eller hänvisa dig vidare till deras försäkringsbolag.

Sakskador ersätts endast om busschauffören varit försumlig

Sakskador (i det här fallet barnvagnen) ersätts endast om busschauffören varit vårdslös (2 kap. 1 § skadeståndslagen). Att bussen har krockat behöver inte nödvändigtvis innebära att busschauffören har varit vårdslös, utan det krävs att busschauffören har agerat på ett sätt han eller hon inte borde (såvida inte bussbolaget har som policy att ersätta sådana skador).

Om busschauffören har varit vårdslös, är det bussbolaget som ska ersätta skadan (3 kap. 1 § skadeståndslagen). Du får, om du anser att busschauffören varit vårdslös, kontakta bussbolaget och framställa ett anspråk på skadestånd och, om de inte vill utge sådan ersättning, föra en skadeståndstalan i domstol.

Hoppas detta var svar på din fråga. Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Vänligen,

Gustav ÖstlundRådgivare