Ersättning för resekostnader?

Hej jag är åtalad för ringa narkotikabrott och är kallad till rättegång. Rättegången är 2 dagar med en röd dag imellan så därför måste jag bo på hotell och boka tågresor och sånt. Jag bor i göteborg och har 0kr. Har ansökt om rese ersättning/nu vad dem kallar det har skickat brev med post och ett email men inget svar än. Om dem inte skulle ge mig pengarna och jag inte kan ta mig dit vad händer då? Hämtar dem mig i göteborg och kör mig till Stockholm och bjuder på mat och hotell isåfall?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregeln är att den tilltalade ska närvara vid rättegången. I vissa fall har dock rätten en möjlighet att döma i målet trots den tilltalades frånvaro (46 kap. 15a § rättegångsbalken). För att så ska vara fallet krävs att det på ett tillfredställande sätt ska kunna utredas huruvida du har begått brottet, trots din frånvaro. Eftersom jag inte är medveten om alla omständigheter i just detta fall kan jag inte svara säkert på om en rättegången skulle kunna företas trots din frånvaro.

Du nämner även att du har ansökt om ersättning, viktigt att ha i åtanke är dock att det inte är säkert att ersättningen beviljas av domstolen. Vidare anses även exempelvis kostnader för resa till rättegången vara en så kallad rättegångskostnad. Såsom tilltalad har du endast rätt till ersättning för sådana kosnader om du frias från allt ansvar (36 kap. 2 § rättegångsbalken). Om du inte frias kan det därmed bli svårt för dig att få eventuella resekostnader ersatta.

Vidare, om du inte dyker upp till rättegången finns en möjlighet att domstolen beslutar om att hämta dig (46 kap. 15 § rättegångsbalken).

Hoppas du har fått svar på dina frågor!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare