FrågaARBETSRÄTTArbetsskada 12/06/2018

Ersättning för sveda och värk pga. arbetsskada

Hej hur mkt ca kan jag begära i sveda o värk för en arbetsskada som jag har sedan oktober förra året till augusti i år?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Sveda och värk är en ersättning som lämnas för fysiskt och psykiskt lidande under den akuta sjuk- och behandlingsperioden. Ersättningen kan ges både från försäkringskassan, dina privata försäkringar eller från dina försäkringar via arbetet. För att veta vad försäkringarna ersätter behöver du kontrollera dina egna försäkringsvillkor samt om din arbetsgivare tecknat kollektivavtal eftersom du då med största sannolikhet är försäkrad för arbetsskador.

Hur mycket ersättning du kan begära beror på hur mycket lidande du har fått utså, ju större lidande desto högre blir ersättningen för sveda och värk. Du får ersättning under den perioden som försäkringsbolaget bedömer att den akuta sjuktiden pågått. Bedömer försäkringsbolaget att din akuta sjukdomstid varat från augusti förra året till i år kommer du få ersättning för det. Nivån på ersättningen bestäms efter försäkringsbolagets tabellverk.

Eftersom jag inte vet hur mycket lidande du har fått utså pga. arbetsskadan eller hur tabellen som ditt försäkringsbolag använder så har jag svårt att räkna ut hur mycket du kan kräva i ersättning för den skada du lidit.

Om du har fler frågor är du varmt välkommen att kontakta oss igen!

Vänligen,

Elin ForsbergRådgivare