Ersättning för vårdskada

Hejsan!

Min kille skadade sig i september förra året, bröt benet, och fick operera flera gånger då han fick komplikationer på sjukhuset. Efter detta har han inte kunnat jobba, är ännu sjukskriven, och har fått två grova fula ärr längsmed benen. Nu min fråga:

Är detta något han kan kräva "ersättning" för på något sätt? Hans arbetsavtal löpte ut dagen innan olyckan, som skedde på personalfest. Han har en hemförsäkring, men förmodligen inte olycksfall. Vad kan vi göra?

Tack för att ni finns! Så viktigt.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du undrar om han kan få någon ersättning på grund av komplikationerna på sjukhuset som gjort att han behövt vara sjukskriven länge och fått fula ärr.

Patientskadeersättning

Det finns en möjlighet att få patientskadeersättning för skador som orsakats i hälso- och sjukvården. Rätten till sådan ersättning regleras i Patientskadelagen. Generellt kan man säga att för att ha rätt till ersättning krävs att vården på något sätt gått fel och att skadan uppkommit på grund av det. Antingen genom att personalen agerat felaktigt på något sätt eller genom att det varit något fel på utrustning/läkemedel (6§ patientskadelagen). Om skadan inte kan härledas till något sådant fel kan man i regel inte få ersättning. Eftersom jag inte vet vad det är för komplikationer han fått eller vad de beror på så kan jag tyvärr inte bedöma ifall han har rätt till patientskadeersättning eller inte.

Varje vårdgivare (t.ex. ett sjukhus) måste ha en patientförsäkring som betalar ut ersättning till de patienter som blivit skadade och därför har rätt till ersättning. Jag rekommenderar att ni vänder er till sjukhuset där han fick vård och tar upp frågan om att han eventuellt har rätt till ersättning; då kan de hjälpa er med hos vem (vilket försäkringsbolag) ni kan ansöka om ersättning hos. Det vanligaste är att man ansöker hos Löf, Landstingens Ömsesidiga Försäkringsbolag, men eftersom jag inte vet vad som gäller just på ert sjukhus är det bäst att ni kontaktar dem och blir hänvisade rätt.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare