Ersättning till brottsoffer vid bedrägeri.

Jag blev utsatt för bedrägeri via facebook juni 2020 och förlorade 500000 kr. Pengarna sattes in på olika svenska bankkonton men man har inte lyckats få fram gärningsmännen.

Kan jag begära ersättning från brottsoffermyndigheten?

Jag har tvingats flytta till ett billigare boende och min situation är kaotisk.

Jag har blivit tilldelad ett målsägarbiträde men allting går så långsamt

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga .

Tyvärr är möjligheterna till brottsofferersättning för förmögenhetsskador väldigt begränsad, och nästan uteslutet i detta fall. Om du inte har någon försäkring är det svårare. Det enda du kan göra är att vänta på att polisen utreder detta vidare, och förhoppningsvis att åklagaren väcker åtal. Domen ska sedan gå att verkställa via Kronofodemyndigheten.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga

Aya AlwanRådgivare