Ersättning vid nedlagd förundersökning

Blev i våras överfallen hos en ytlig bekant ,av en bekant till denna. Jag klappade hennes hund varpå hon flyger på mej men ett 15 tal sparkar över hela kroppen. Flera som kände gärningsmannen var på plats o såg allt. Jag ringer 112. Polis o ambulans kom . Fick åka med ambulans för att sy kinden . Polisen frågar om jag vill göra en anmälan.och det gör jag. När jag åkt med ambulans förhör polisen de som var kvar,som för att skydda gärningsmannen säger att ingen rört mej o att jag bråkat o va narkotika påverkad,vilket är helt osanning. De anmälde dagen efter mej för att jag skulle misshandlat dom. Vid polisförhör får jag en advokat. Både hon o förhörsledaren påpekar att fallet vinklats helt fel. Jag lämnar bevis på mail som skickats t mej. Där det nämns att "hon" inte hade nån kniv. O namnet på gärningsmannen som hon skickat t min sambo. Allt läggs ner. Nåt är helt fel. Hur kan jag få rättvisa? Får ej heller ersättning då inget brott begåtts säger de. Vad blev fel? Fattar ingenting.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga. Vid en utredning av ett brott måste det finnas tillräckligt med bevis för att polis och åklagare ska kunna föra vidare utredningen till allmänt åtal. I brist på bevisning kommer anmälan att läggas ned. I ditt fall finns möjligheten att ompröva nedläggningsbeslutet, men det är sällan polisen kommer fram till något annat om det inte finns ytterligare bevisning som kan vara av betydelse och som kan föra utredningen framåt. En förundersökning kan komma att återupptas om ny bevisning kommer fram. Om du saknar ytterligare bevisning skulle jag säga att du vänder dig till din försäkring (hemförsäkring) och begära någon form av skadeersättning under förutsättning att din försäkring täcker personskador. I avsaknad på försäkring kan du ansöka om brottsskadeersättning hos Brottsoffermyndigheten (Brå).

För att du ska kunna få brottsskadeersättning behöver du:

Polisanmäla brottet.Undersöka om det finns andra möjligheter till ersättning via någon försäkring eller genom skadestånd.

Du kan inte få brottsskadeersättning om du redan fått full ersättning genom skadestånd eller från någon försäkring. Om du har fått delar av försäkringsbeloppet eller skadeståndet drar Brottsoffermyndigheten av de beloppen från brottsskadeersättningen.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Aya AlwanRådgivare