Ersättning vid trafikskada

Efter en trafikolycka 1996 körde Länsförsäkringar över mej och hade hjälp utav en försäkringsläkare.

Trots flera intyg från olika läkare menade FLäkaren att det var andra orsaker att jag aont i nacken trots att försäkringskassan gjorde en annan bedömning till min fördel.

Har många olika problem i dag med nacken och skulle haft betalt utav Länsförsäkringar att få hjälp med olika arbeten som jag nu inte klarar av.

Jag vill göra en anmälan och få upprättelse.

Kan ni hjälpa mej hur jag ska gå till väga.

Mvh

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 8§ Trafikskadelag (som du hittar här), har du rätt till trafikskadeersättning för person- samt sakskada som uppkommer i följd av trafik. Du ska då, precis som du gjort, kontakta ditt försäkringsbolag och kräva ersättning av dem.

Om du har fått ett slutligt besked i en skadereglering av ditt försäkringsbolag som nekar dig ersättning, och du efter att du mottagit ett sådant beslut har bett dem att ändra sitt beslut men de inte har gjort detta, har du möjlighet att ansöka om prövning av ärendet till Trafikskadenämnden. Trafikskadenämnden prövar rätten till ersättning och ersättningens storlek för den som har skadats i trafiken och prövar ärenden oavsett vilket försäkringsbolag som är ansvarig för utbetalningen. En ansökan till Trafikskadenämnden kan göras online på deras hemsida. Deras hemsida hittar du länkad här.

Trafikskadenämnden kommer pröva ditt ärende och lämna ett rådgivande yttrande. Eftersom yttrandet enbart är rådgivande föreligger dock inget tvång för försäkringsbolagen att följa yttrandet, även om så är relativt vanligt. Om du inte är nöjd med yttrandet eller om försäkringsbolaget inte ändrar sitt beslut i enlighet med nämndens yttrandet har du möjlighet att väcka talan i allmän domstol.

För att kräva ersättning i allmän domstol väcker du en fullgörelsetalan i enlighet med Rättegångsbalkens 13 kap 1§ som vidare prövar frågan om din rätt till ersättning. Väcker du talan är det du som har bevisbördan för att skadorna du lidit har samband med den trafikolycka du varit med om. Det försäkringsbolagen och domstolen främst kikar på är 5 huvudsakliga frågor; ditt hälsotillstånd före olyckan, graden av våld i samband med olyckan, huruvida du uppvisar en symptomdebut i samband med olyckan, om det föreligger en kontinuitet i dina besvär samt om det finns konkurrerande skadeorsaker.

Vad som tyvärr kan vara speciellt problematiskt i ditt fall är att enligt 31§ Trafikskadelagen ska talan för ersättning enligt lagen väckas inom 10 år från skadehändelsen, vilket i ditt fall därför skulle ha gjorts innan 2006. Talan får väckas efter denna tid enbart om det föreligger synnerliga skäl, och då ska särskilt beaktas om den skadelidande varit förhindrad att framställa anspråket i tid. Väcks inte talan i tid går rätten till ersättning tyvärr förlorad. Även om lagen medger en möjlighet för försäkringsbolagen att erbjuda en längre preskriptionstid har jag svårt att tro att den tiden skulle överstiga 20 år som är fallet i din situation. Vill du ändå se över dina möjligheter bör du se till ditt försäkringsavtal för att ta reda på hur lång preskriptionstid du har.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Erica LeufstedtRådgivare