FrågaAVTALSRÄTTAvtal15/04/2018

Ersättningens storlek vid avtalsbrott

Hej. Jag åkte på en tågresa för ett par månader sen och rökte i hytten även fast det stod i deras regler att det var förbjudet. Dumt, självklart. Men jag hann ta knappt 2 bloss innan det rycktes ur min mun och släcktes.

Jag fick idag veta via mejl att avgiften som skulle betalas för detta var totalt 5 781kr varav

Kudde: 650kr

Säng: 2350kr

Arbete: 2781kr

Total: 5 781kr

Är detta en realistisk summa för detta regelövertramp? Min fråga är om jag bara borde betala eller om jag bör ifrågasätta den (enligt mig) högst övervärderade sängen som enligt dem har fullt oanvändbar och trasig eftersom att den tydligen(?) måste ersättas fullständigt.

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Mitt första tips till dig är att se över det berörda tågbolagets avtals del som berör avtalsbrott (brukar finnas på deras hemsida). Framgår det där någonting om storleken på ersättningen. Om det inte gör det så är det upp till dig att överväga för och nackdelar med att föra process i domstol om att summan är orealistisk i förhållande till skadan. Eller att ett sådant avtalsvillkor som rör ersättningsskyldighet borde tydligt framgå för att det ska vara del i avtal. Jag själv kan inte besvara huruvida summan är realistisk med endast denna fråga till grund. Du skulle annars kunna tala med tågbolaget och se ifall de kan redovisa utgifterna i detalj eftersom du är tveksam till slutbeloppet av ersättningen och inte själva saken om att du bör ersätta dem alls.

Jag hoppas detta svar var till någon hjälp.

Med vänliga hälsingar,

Julia ZarourRådgivare