Ersättningsansvar för hundägare

Behöva jag hjälpa åv en advokat efter att har blivit biten av en hund ute på gatan.

Grannens hund sprang lös på gatan och bet mig bak i från i benet när jag skulle hämta min post. Helt oprovocerat från ingenstans.

Det är polis anmält och länsstyrelsen är oxå inblandade.

Är det lönsamt att ta hjälp av en advokat eller utslängda pengar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 19 § Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter råder det för ägare av hundar ett strikt ansvar vid eventuella skador som hunden orsakar. En sådan skada har enligt din beskrivning skett i form av en personskada och innebär mycket väl att du har rätt till ersättning för dessa. Med detta sagt skulle jag starkt råda dig att vända dig till en juridisk byrå som kan hjälpa dig vidare i detta ärende och föra din skadeståndstalan i domstol. Det föreligger enligt min mening en stor sannolikhet för att du kan få gehör avseende ersättningsanspråket.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Benjamin LindholmRådgivare