Ersättningsgilla rättegångskostnader samt rättegångskostnader i målsägandemål

Hej Lawline.

Jag har en sak som ska upp i rätten, båda som kriminell handling utförd mot mig och civilt för skadestånd.

Om jag anlitar flera advokater och en efterforskare att föra min sak. finns det någon övre gräns för hur mycket motståndaren måste betala av mina utgifter om han förlorar?

Saken ska nu upp i tingsrätten.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Din fråga aktualiserar huvudsakligen rättegångsbalken (RB). Jag tolkar din fråga som att du för ett enskilt åtal i brottmålsdelen eftersom en åklagare annars skulle föra din talan och din rättegångskostnad därmed skulle bli mindre relevant.

Enligt 31 kap. 11 § RB ska rättegångskostnadsreglerna i 18 kap. RB i huvudsak tillämpas i brottmål där endast målsägande för talan. Huvudregeln i 18 kap. 1 § RB är att den tappande parten ska ersätta den vinnande parten dennes rättegångskostnader. Skulle du vinna ska alltså den tilltalade ersätta dina rättegångskostnader. Det finns invecklade regler som kan aktualiseras om du exempelvis vinner skadeståndsdelen till viss del men tappar brottmålsdelen eller liknande, men de kommer jag inte beröra här.

Alla kostnader är dock inte nödvändigtvis att betrakta som rättegångskostnader, och även för rättegångskostnader som ska ersättas finns ett tak. Enligt 18 kap. 8 § RB ska endast kostnader som skäligen varit påkallade för att tillvarata partens rätt ersättas. Du kan till exempel inte anlita fem advokater för att göra samma arbete som kunde gjorts av en och sedan begära att kostnaderna för dessa ska ersättas av din motpart.

Jag rekommenderar att du diskuterar frågan med en advokat du funderar på att anlita; vederbörande har garanterat bättre koll på denna typ av frågor än jag.

Jag hoppas att mitt svar var till hjälp!

Med vänlig hälsning

Magnus GustafssonRådgivare