Ersättningsposter vid enskilt anspråk med anledning av brott

Hej, Vår granne startade en eld på sin balkong som spred sig till taket på hyreshuset vi bodde i. Två av våra katter dog och en intensivvårdades på djursjukhus i flera dygn o överlevde. Grannen står nu åtalad för allmänfarlig vårdslöshet. Ingen kan riktigt svara på hur jag kan rikta mina ersättningskrav mot personen som åsamkat oss detta. Mitt försäkringsbolag gör det inte. Vi är genom katterna upptagna i anmälan gällande allmänfarlig vårdslöshet. Stämmer det att jag kan rikta skadeståndskrav mot den åtalade i den förestående rättegången? Vad är rimligt att ta med i skadeståndskravet förutom veterinärkostnader? Kan jag ta med transportkostnader (taxi, hyrbilskostnader), min självrisk, o förlorad arbetsinkomst o hur är det med psykiskt lidande? Otroligt tacksam för svar i denna jobbiga och mycket förvirrade tid!

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

Det är korrekt uppfattat att du kan rikta krav mot den åtalade i den kommande rättegången. Eftersom du har lidit skada på grund av den tilltalades brottsliga gärning har du en rätt till skadestånd. I regel handläggs brottmålet och det enskilda anspråket tillsammans.

Frågan är dock vad som kan ersättas. Skada på djur klassas som sakskada. Enligt 5 kap. 7 § skadeståndslagen omfattar ersättning för sakskada reparationskostnader, annan kostnad till följd av skadan och inkomstförlust eller intrång i näringsverksamhet.

Veterinärkostnader kan klassas som reparationskostnader. Transportkostnaderna kan hänföras under annan kostnad till följd av skadan. Vidare kan den förlorade arbetsinkomsten ersättas som inkomstförlust. Däremot ersätts inte psykiskt lidande som är en följd av sakskada.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare