Ersättningsskyldig för städning efter godkänd besiktning?

Hej,

Har en fråga gällande andrahandsuthyrning.

Om man har hyrt en bostad i andra hand och vid avflytt fått städningen godkänd utav personen som står på förstahandskontraktet, fått tillbaka deposition och fått avflyttningsblankett underskriven utav uthyraren.

Om sedan hyresvärden flera dagar senare anser att städningen inte är korrekt utförd, vem ligger då ansvaret på?

Har hyresvärden rätt att kräva betalt för en flyttstädning av personen som hyrt i andra i detta fallet?

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När städningen blivit godkänd och du dessutom fått tillbaka deposition och avflyttningsblankett går ansvaret för lägenheten genast över till personen som står på förstahandskontraktet, det vill säga din hyresvärd.

Personen som du hyrt utav har ingen rätt att kräva ersättning för flyttstädning av dig i detta skede. Skulle dock personen få för sig att kräva det och gå vidare med ärendet är det enbart denne som bär bevisbördan för att det är du som åsamkat skadan, emot detta har du dessutom avflyttningsblanketten och depositionen till din fördel. Du behöver inte vara orolig över att bli ersättningsskyldig i detta fall.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänligen,

Jennifer EmbretsenRådgivare