Ersättningsskyldighet under 18 år

Hej, jag är i skrivande stund över 18 år men detta inträffade för några månader sedan när jag fortfarande var mindreårig. För ungefär ett halvår sedan blev jag medlem på ett gym, men eftersom att jag var under 18 blev det min pappa som var tvungen att stå för det. datumet 2018-03-27 fick vi hem en faktura som då var på min pappa eftersom han är min målsman. Det som hände var att jag hade tydligen fått igång något larm på gymmet och blev därför ersättningsskyldig på en summa över 2500kr. Problemet här nu är att jag nu fått fakturan överskriven på mig nu, eftersom jag fyllt 18 för en månad sedan. Blivit ombedd att betala inom mitten av augusti.

hursomhelst undrar jag om dom kan göra så? Kan jag få över fakturan på min pappa igen? Vem kontaktar jag? Hur tar jag mig tillväga?

Jag är ung och dessa pengar är tyvär väldigt mycket för mig och kan därför inte betala skulden. Det kan desvärre inte min pappa heller. Vi är båda eniga att det blir jobbigt för mig att ha skulder hos kronofogden och det är därför vi väljer att skulden hellre skall vara på min pappa, eftersom han redan har skulder hos kronofogden.

Tack för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om jag tolkar dig rätt så undrar du hur rättsläget ser ut när någon råkat få igång ett larm som inneburit ersättningsskyldig när man varit under 18 år, och sedan blivit 18 år.

Regler kring skadestånd hittas i Skadeståndslagen (SkL) Se lagen här

I 2 kap. 1§ SkL föreskrivs att den som vållar skadan ska ersätta den. Vidare följer av 2 kap. 4§ SkL att den som vållar skada innan han har fyllt arton år skall ersätta skadan i den mån det är skäligt med hänsyn till hans ålder och utveckling, handlingens beskaffenhet, föreliggande ansvarsförsäkring och andra ekonomiska förhållanden samt övriga omständigheter.

Som huvudregel finns ett ersättningsansvar för den som är under 18 år. Det kan finns möjlighet att jämka skadeståndsbeloppet men det gäller främst barn som är i väldigt ung ålder och när det gäller väldigt höga belopp.

Med tanke på att fakturan stod ställt till din pappa tidigare så kanske det finns avtalat att det är han som skulle stå kostnaderna fram tills du blir 18 år. Skadeståndslagen gäller inte såvida det finns andra saker avtalat.

Mitt tips är att kolla igenom avtalet mellan dig och ditt gym, samt kontakta de och berätta om din situation och kanske nå en överenskommelse. Om de går med på det så kan du flytta fakturan till din pappa med hans samtycke. Du kan även kontakta socialtjänsten och berätta om din situation och kanske få tips/råd/hjälp av dem.

Hoppas det blev lite klarare, och att du fick ut någonting av din fråga.

Lycka till!

Vänligen,

Richard FiskesundRådgivare