Ersättningsskyldighet vid ommålning av hyresrätt

Hej Lawline,

Jag ska precis flytta ur min lägenhet för att bo med min Sambo. Jag har bott i en hyresrätt och har tapetserat i sovrummet på en av väggarna med ett extremt mönster samt målat fondvägg i köket. Nu säger min hyresvärd att jag måste stå för kostnaderna för att "reparera" väggarna. Stämmer det och i så fall hur mycket blir jag skyldig att betala? Har jag rätt att få tillgång till lägenheten gör att själv måla om väggarna för att slippa en stor kostnad?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom att detta rör renovering i en hyresrätt får vi titta i Jordabalkens 12 kapitel för att besvara din fråga!

Man har rätt att måla om i sin hyresrätt om man står för kostnaden själv (12 kap. 24a § jordabalken). Eftersom ni har gjort det själva är det inte att garantera att ni gjort det fackmannamässigt, och det kan innebära att lägenhetens bruksvärde har minskat. Bruksvärdet kan även ha minskat på grund av att ni valt en färg som extrem.

Om bruksvärdet för lägenheten har minskat i samband med er ommålning, måste ni ersätta er hyresvärd för vad det kostar att återställa lägenheten i normalt skick när ni sedan flyttar ut (12 kap. 24a § jordabalken). Ni har rätt att själva återställa lägenheten om ni inte har flyttat ut än. Om ni redan har flyttat ut har ni dock inte rätt att få tillträde till lägenheten för att måla om, om ni inte kan komma överens om detta med hyresvärden.

För er säkerhet kan även nämnas att det inte är hyresvärden som bestämmer om bruksvärdet har minskat till följd av er ommålning. Det är hyresnämnden som bestämmer detta (12 kap. 24 a § 3 stycket jordabalken). Jag rekommenderar därför att ni hör av er till hyresnämnden om er värd hävdar att ni är ersättningsskyldiga.

Hoppas att detta besvarade din fråga, och lycka till!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare