Etablering i Hong Kong

Hej!

Vi har varit i kontakt med en rådgivare på er kundtjänst som bad oss maila.

Vi ska starta ett bolag i Hong Kong samtidigt samtidigt som vi kommer befinna oss i Kina under en längre period. Vi kommer dock fortsätta vara folkbokförda i Sverige. Verksamheten kommer ske i Asien med en delvis försäljning i USA.

Fråga 1:

Om vi överför lön från vårt företagskonto i Hong Kong till vårt svenska privata konto, skall detta då beskattas som en inkomst? (Kommunalskatt)?

Fråga 2:

Om vi 1 gång per år överför en vinst från vårt företagskonto i Hong Kong till vårt svenska privata konto, hur beskattas det då?

Fråga 3:

Är det någon skillnad om vi befinner oss i Sverige eller Kina rent skattemässigt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du väljer att vända dig till Lawline med dina frågor! Som ni kommer se i mitt svar nedan saknas det information för att kunna ge ett komplett svar, men jag har beskrivit flera möjliga skattekonsekvenser.

Fråga 1: Är ni skattskyldiga för lön ni får från ert bolag i Hong Kong?

Svaret beror på hur länge ni kommer befinna er i Kina och om ni betalar kinesisk skatt.

Huvudregeln är alla inkomster ni får ska beskattas i Sverige, oavsett var de har uppstått enligt 3:8 Inkomstskattelag (1999:1229).

För er del kan dessa två undantag bli aktuella:

"Sexmånadersregeln"

Om du är i Kina i minst 6 månader är du inte skattskyldig för lönen i Sverige så länge du betalar kinesisk skatt på lönen enligt 3:9 1 st Inkomstskattelag (1999:1229).

"Ettårsregeln"

Om lönen inte beskattas i Kina är du trots det inte skattskyldig i Sverige om du jobbar i Kina i minst ett år enligt 3:9 2 st Inkomstskattelag (1999:1229).

Båda undantagen utgår från att anställningen är anledningen till att ni är i Kina.

Även om ni skulle vara skattebefriad ska ni deklarera inkomsten. Skatteverket kommer kräva att ni på olika vis kan styrka att undantagsreglerna är tillämpliga, läs mer här.

Om ingen av undantagen är tillämpliga, för att ni exempelvis stannar kortare tid i Kina ska ni alltså betala svensk skatt enligt huvudregeln. Om så är fallet kan det, beroende på kinesisk rätt, vara så att Kina också vill skatta på er lön. För att ni inte ska dubbelbeskattas finns ett skatteavtal mellan Kina och Sverige som i så fall ger en av länderna beskattningsrätt (medan det andra landet avstår). Hong Kong omfattas dock inte av skatteavtalet enligt 4 § i Lag (1986:1027) om dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och Folkrepubliken Kina. Istället kan avräkningslagen hindra eventuell dubbelbeskattning. Läs mer om detta här.

Fråga 2: Om ni får utdelning från ert bolag i Hong Kong, hur ska detta beskattas?

Reglerna ovan gäller bara för lön. Inkomst av kapital är skattepliktiga (som om de kom från Sverige), se 3:8 och 42:1 IL.

Fråga 3: Spelar det någon roll om ni är i Sverige eller Kina?

Svaret beror på svaret under fråga 1. Är sexmånaders- eller ettårsregeln tillämplig kan ni enbart göra kortare uppehåll för semester, tjänsteuppdrag eller liknande i Sverige. Ni kan som max spendera 36 dagar i Sverige om sexmånadersregeln är tillämplig och 72 dagar i Sverige om ettårsregeln är tillämplig utan att behöva betala skatt på inkomsterna enligt 3:10 Inkomstskattelag (1999:1229).

Med vänliga hälsningar,

Emmy PetterssonRådgivare