FrågaFASTIGHETSRÄTTJakt12/08/2021

Ett jakttorn på min mark utan tillåtelse

Vad gör man om någon sätter upp jakttorn på marken man äger trots att det vid fråga om lov tydligt uttalas att markägaren ej går med på det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att sätta upp ett jakttorn på annans fastighet stämmer det att det krävs lov. I egenskap av fastighetsägare kan man ta kontakt med viltvårdsområdet för att reda ut vem som uppfört tornet och begära att den flyttas om det är det man önskar. Det ska dock erinras att fastighetsägaren inte själv har rätt att använda sig av tornet eller flytta på den.

Istället bör fastighetsägaren som nämnts ta konkat med viltvårsområdesföreningen och begära dess flytt. Ifall viltvårdsområdesföreningen inte flyttar på jakttornet finns möjlighet för fastighetsägaren att begära handräckning från kronofogden.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Jasmine El MallahRådgivare