Eventuella konsekvenser vid snatteribrott

Hej!

Jag var på Maxi samt apoteket idag. Här ligger apoteket INNE i maxibutiken. Jag hittade där två produkter. Hade en korg som jag la dem i, medan jag gick runt i ca 5 min till för att sen gå ut från apoteket. Tänkte då inte på att jag ej betalat då jag varit tankspridd hela dagen. Går vidare på maxi. Ställer vid klädavdelningen ner korg och ryggsäck, för att ta upp plånboken från väskan samt lägga ner bilnycklarna i väskan. Bilnycklarna hade jag i korgen. Samtidigt som detta stör jag mig på korgen då jag egentligen bara tänkt köpa kalkon och inte fattar varför jag bär runt på den. Är irriterad och trött och tänker att jag ska lämna korgen där jag står. Ser då apoteksprodukterna jag glömt bort och plockar därför (tror jag, minns ej...) ur dem ur korgen. Tror att jag tänker att jag ska lämna produkterna där jag är då jag inte orkar gå tillbaka och redan är irriterad.

När jag sen upptäcker att det jag vill ha ej finns så lämnar jag maxi. En vakt når mig på parkeringen och undrar om jag stulit från apoteket. Har på riktigt ingen aning men de var ej vid underkläderna utan i min väska. Inser att jag måste lagt de där istället när jag skulle ta upp plånboken och lägga ner bilnyckeln. Säger samma till polisen.

Undrar vad den troliga påföljden blir? Varorna var värda 152kr. Böter? Är möjligheten stor att åklagaren inte anser det vara så allvarligt och inget händer (och inget syns i belastningsregistret)? Har aldrig varit inblandad i något dumt alls tidigare i livet. Är 28 år.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Brottet måste först och främst anmälas och leda till en fällande dom för att det ska synas i belastningsregister. Du kommer i så fall dömas för snatteri eftersom du olovligen tagit något utan att betala för det (ringa stöld enligt 8 kap. 2 § Brottsbalken).

Det absolut vanligaste är att böterna döms ut genom ett strafföreläggande, vilket innebär att det skickas hem ett papper till dig där du får möjlighet att skriva på och alltså erkänna brott. På så vis behöver åklagaren inte väcka åtal i domstol. Det vanligaste straffet för snatteri är penningböter och kommer då tyvärr vara registrerat i belastningsregistret under fem års tid (17 § p. 9 i lagen om belastningsregister).

Jag förstår att det här kan kännas oroväckande, speciellt när du inte haft för avsikt att stjäla något. Det som blir svårt är att bevisa det för polis/åklagare vid eventuellt åtal.

Du kan alltså välja om du vill erkänna brott och få det avklarat snabbt och smidigt, dock med konsekvensen att det står i ditt belastningsregister. Alternativt kan du neka brott och trycka på det faktum att du saknat uppsåt (avsikt) vilket är en förutsättning för att de ska anses utgöra snatteri.

Jag önskar dig all lycka till, hör gärna av dig igen om det var något jag missade!

Sara HillRådgivare