Eventuella rättegångskostnader

Hej

vill ha rättsligt prövning av en sl-bot. Men rädd för att det ska kosta mer än det smakar. Hur mycket är rättegångskostnader i ett sådant fall om jag förlorar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga,

Att uppskatta vad eventuella rättegångskostnader kan vara är väldigt svårt, det beror alldeles på. Det är olika faktorer som spelar in om hur mycket pengar det skulle kunna röra sig om. Jag kan börja med att säga för att ha en lyckad framgång i en rättegång är det alltid bra att ha ett ombud som du kan ta hjälp av och som kan rättsområdet. Självklart kan du vara ditt egna ombud men det gör saker och ting svårare. En jurist kostar pengar, för att ge ett exempel tar vi 1699 kr i timmen här på Lawline. Hur många timmar som skulle behövas på ditt fall kan jag tyvärr inte säga det beror på. I tvistemål är det så att den förlorande parten ska betala den vinnande partens rättegångskostnader, 18 kap 1 § Rättegångsbalken. Det betyder att du kommer få betala dina rättegångskostnader och även den andra partens kostnader om du förlorar målet. Därmed kan en rättegång kosta en del pengar.

Här nedan länkar jag en artikel från dagens juridik där en kvinna överklagade en sl-bot. I det fallet blev det inte mycket pengar att betala men det behöver absolut inte vara ditt fall.

Artikel om kvinna som överklagade SL-bot

Vänligen,

Sandra WredeRådgivare