FrågaAVTALSRÄTTAvtal28/11/2021

Eventuellt avtalsbrott

Jag anmälde mig till att vara utställare på en julmarknad, fick en plats och skulle tacka nej senast 26/10 om jag inte ville ha den. Jag tackade inte nej. Nu har jag ändrat mig och vill försöka hitta ett sätt att slippa. Är det möjligt? Jag har ännu inte betalat avgift för platsen.

Lawline svarar

Hej,

tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Tillämplig lag

I detta fall har du och arrangörerna ingått ett avtal om att du ska ha en marknadsplats. Enligt principen i 1 § Avtalslagen ska avtal hållas. Generellt innebär detta att om både du och arrangörerna har samma uppfattning om att en anmälan ska vara bindande, så går det inte för någon av parterna att dra sig ur avtalet.

Vad kan du göra?

Mitt råd till dig är att titta igenom villkoren som fanns när du gjorde anmälan, om det inte står att anmälan är bindande så finns det en chans att du kan säga upp platsen. Om det däremot framgår att en anmälan är bindande så innebär det ett avtalsbrott om du drar dig ur. I detta fall kommer du med stor sannolikhet behöva betala kostnaden för platsen, om det inte stod något annat vid avtals ingående.

Om det inte framkommer om anmälan eller bindande eller inte, och du uppfattade att det endast var en form av intresseanmälan eller dylikt, kallas det för att parterna inte har handlat konkludent. Om två parter har olika uppfattningar av ett avtal kan man i vissa fall hävda att ett avtal inte har ingåtts.

Hoppas du fick svar på din fråga,

med vänlig hälsning

Anna von FircksRådgivare