FrågaEKONOMIÖvrigt14/10/2020

Eventuellt bedrägeri

En kristen kvinna som är svårt sjuk i cancer vill donera till mig sin förmögenhet för välgörande ändamål. Pengar finns på en fransk bank. Gäller skatteplikt? Hur ska hon verifiera sin överlåtelse

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline.

Det låter väldigt mycket som att du blivit utsatt för ett bedrägeriförsök. Om du har blivit kontaktad av någon, över t.ex. telefon eller mail, och denne någon påstår att den vill skänka pengar till dig är det nog inte sant. Dessa personer påstår sig ofta behöva en viss, inte sällan ansenlig, summa pengar överförd innan pengarna kan skänkas. Alternativt ber de om betalt flera gånger för att kunna skänka pengarna. Du bör med andra ord sluta svara på dessa mail eller telefonsamtal. Om du känner denna kvinna sedan tidigare kan du bortse från mitt svar. Isåfall bör du istället tala med din bank.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Måns HellbergRådgivare