Eventuellt förtal på sociala medier

När folk på Facebook påstår att vi är hotfulla , knarkare, idioter m.m samt att de som skriver har gevär , vi borde avliva våra hundar m.m

På grund av de har rymt när tikar löper. Vi har gjort allt som vi ska Ang länsstyrelsen o polis som vi har kontaktat.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Det är svårt att förstå exakt vad du söker för svar på din fråga men jag ska försöka reda ut situationen ändå. Att personer påstår falska saker om er på sociala medier kan utgöra brottet förtal som återfinns i 5:1 brottsbalken (BrB). Där stadgas att den som utpekar någon annan som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt döms för förtal. Att dessa personer påstår att ni är exempelvis knarkare är att utpeka er som brottsliga och klandervärda i ert levnadssätt.

Om personerna yttrar sig på det sätt du beskriver till er direkt (och inte bara på sociala medier) skulle beteendet också kunna utgöra brottet ofredande i 4:7 BrB. Det döms man för om man utsätter någon annan för störande kontakter eller annat hänsynslöst agerande, om gärningen är ägnad att kränka den utsattes frid på ett kännbart sätt.

Eftersom personernas beteende eventuellt är brottsligt rekommenderar jag att ni talar om för dem att ni tänker upprätta en polisanmälan om beteendet inte upphör. Om kränkningarna skulle fortgå kan ni upprätta en polisanmälan. Det kan ni så klart göra redan i dagsläget om ni önskar.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Lovisa LundgrenRådgivare