Ex-sambo vägrar flytta ut

Hej,

Min tjejkompis äger en bostadsrätt sedan långt tillbaka.

För ca 2 år sedan träffade hon en kille som flyttade in hos henne och nu när hon gjort slut så vill han inte flytta ut. Han är just nu skriven där och han säger att han ska flytta ut när han ordnat lgh, bara det att han inte har någon inkomst öht just nu. Jag blir orolig att han aldrig kommer att flytta ut.

Finns det någon lag för hur lång tid man har på sig att flytta ut?

Vad får man göra för att få honom att flytta ut? Får man "slänga ut honom", får man stänga av internet och el eller byta lås på lgh?

Helst vill hon såklart inte blanda in kronofogden och betala massa för detta.

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Lagrum
Sambolagen reglerar förhållandet mellan sambos. Jag kommer att utgå från att din kompis inte har ett samboavtal med sin ex-sambo då sambolagen inte skulle gälla isåfall.

Vem har rätt till lägenheten?
När ett samboförhållande upphör skall bodelning ske om någon utav samborna begär det inom ett år från upphörandet (8 § Sambolagen). I bodelningen delar man lika på det som anses vara samboegendom, denna egendomen är sambornas gemensamma bostad och bohag (3 § Sambolagen). Eftersom din kompis köpte sin lägenhet långt innan hon träffade sin före detta sambo kan den inte ingå i gemensam egendom, hon hade ingen avsikt att bo där tillsammans med honom.

Vad kan man göra för att få ex-sambon att flytta?
Jag förstår att det enklaste hade varit att "slänga" ut honom på något sätt. Men jag rekommenderar inte att ni slänger ut hans saker eller byter lås då det finns en chans att ni gör er skyldiga till brottet egenmäktigt förfarande (8 kap. 8 § 1 st. Brottsbalken).

Vad ni däremot borde göra är att kontakta domstolen som utser en bodelningsförrättare. Det är då bodelningsförrättaren som beslutar att lägenheten tillhör din tjejkompis, jag har svårt att se att något annat beslut skulle tas. Görs det en bodelning har man rätt att avhysa sin ex-sambo från sin bostad. Om ex-sambon fortfarande vägrar att flytta skall man därefter kontakta kronofogden. Du skriver att din kompis inte vill dra in kronofogden i detta men det är egentligen enda sättet att få beslutet som bodelningsförrättaren tagit verkställt.

Sammanfattning
Jag rekommenderar att ni först informerar ex-sambon om vad som gäller, att din tjejkompis har rätt till lägenheten enligt lag och kan kontakta kronofogden för att tvinga ut honom. Förhoppningsvis kommer han då flytta ut självmant. Annars hade jag gått vidare med att anlita en bodelningsförrättare. Mer information om bodelningsförrättare kan ni hitta här: https://www.domstol.se/amnen/familj/skilsmassa/bodelning/

Hoppas detta besvarar din fråga!
Med vänliga hälsningar,

Filippa Nielsen NorelindRådgivare