Ex vill inte att man flyttar ihop med ny partner

Hej!

Jag är separerad sedan ca 2 år tillbaka.

Jag köpte mig en liten bostadsrätt vid skillmässan och pappan till barnen bor kar i de hus vid hade när vi levde ihop.

Jag har inet haft råd att köpa i samma läge där han bor. Utan fick köpa i grannkommunen.

Nu är min tanke att flytta tillsammans med min särbo, som bor lite läger bort.

Barnen kommer fortfarande vara skrivna hos sin pappa.

Dock vill inte han att jag flyttar ihop med min särbo, utan ser hellre att vi bor kvar i vår lilla lägenhet, där barnen inte trivs jätte bra.

Dom hade fått helt andra möjligheter om vi hade haft möjlighet att flytta till min särbo. Hus med stor tomt, och många barn.

Han hävdar att han har rätt att neka mig att flytta dit.

Vad ska man ta hänsyn till i en sådan här sitution? och vilka möjligheter har jag att flytta, utan att förlora mina barn?

MVH

Lawline svarar

Hejsan och tack för att du valt lawline för din fråga!

I och med att 2 kap 6 § regeringsformen anger att varje svensk medborgare har rätt att förflytta sig inom riket och att enbart regeringen har rätt att begränsa denna möjlighet så har du fritt fram att flytta ihop, bo med vem du vill, vart du vill. Om din tidigare make kommer med hot eller handlingar för att förhindra dig att flytta ihop med din särbo, kan detta utgöra brott enligt 4, 5 och 7 kap i brottsbalken. Han har ingen som helst rätt att förhindra dig från att flytta ihop med din nuvarande partner. Det som kan komma på fråga är att din ex make vill och hotar om att få ensam vårdnad enligt 6 kap föräldrabalken. Dock enbart att man flyttar en bit längre bort från tidigare partner är i sig inte en handling som medför att man förlorar vårdnaden som sina barn.

Oscar RudénRådgivare