Extern ordförande i BRF-styrelse

Kan en bostadsrättsförening välja in en extern

Ordförande till styrelsen

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras av bostadsrättslagen (BrL) och lagen om ekonomiska föreningar (LEF). I de fall det särskilt anges i BrL tillämpas LEF:s bestämmelser även för bostadsrätter (1 kap. 1 § andra stycket BrL). Bland annat tillämpas vad avser bostadsrättsföreningars styrelser LEF med några undantag jämte BrL (9 kap. 12 § BrL).

Ordföranden i en bostadsrättsförening måste vara ledamot i styrelsen (7 kap. 17 § LEF). Som huvudregel måste ledamöterna i styrelsen vara medlemmar i föreningen. Är det enligt föreningens stadgat tillåtet för icke-medlemmar att vara ledamöter, gäller detta (7 kap. 7 § LEF). För just bostadsrättsföreningar gäller dock för makar och sambor till medlemmar det omvända, att dessa får vara ledamöter om inte annat framgår av stadgarna (9 kap. 12 § andra punkten BrL).

Sammanfattningsvis kan en bostadsrättsförening enbart som ordförande välja en styrelseledamot. Styrelseledamöter som inte är medlemmar i föreningen är enbart tillåtna om det framgår av stadgarna, eller om icke-medlemmen är make eller sambo till en medlem och stadgarna inte förhindrar att sådana är ledamöter. Möjligheterna att välja in en extern bostadsrättsföreningsordförande finns således, men är relativt begränsade.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare