Extrajobb vid studieledighet

Hej!

Jag arbetar i vanliga fall i Kommun. Är nu studieledig. Har jag rätt att ha ett extrajobb hos en annan arbetsgivare under studietiden? Har min arbetsgivare rätt att neka mig?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Då din fråga rör ledighet från arbete på grund av studier finns bestämmelser kring detta i lag om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning. Förutom denna lag kan även kollektivavtal påverka situationen, då det i frågan inte nämns något kollektivavtal omfattar svaret bara vad som gäller enligt lag.

Enligt lag om arbetares rätt till ledighet för utbildning kan man ha rätt till ledighet för att studera ( lag om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning 1 § ). Rätt att vara ledig för att studera har man enligt lagen om man har varit anställd hos arbetsgivaren i minst sex månader eller minst tolv månader de senaste två åren ( lag om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning 3 § ). Enligt lagen har man bara rätt att använda ledigheten till att studera och om man till exempel arbetar hos en annan arbetsgivare under denna tiden finns det en risk för att man bryter mot sitt anställningsavtal. Det du kan göra i denna situationen om du trots allt vill ha ett extrajobb hos en annan arbetsgivare är att du försöker komma överens med kommunen där du arbetar. Om ni kommer överens om något är det dessutom bra om ni tillsammans kan skriva ett avtal om detta så att både du och arbetsgivaren tydligt kan se vad ni har kommit överens om.

Hoppas att detta gav svar på din fråga!

Mvh

Lisa AnderssonRådgivare