F.d pojkvän vägrar att lämna tillbaka saker, olovligt förfogande.

Hej!

Jag är i en situation där jag och min pojkvän har gjort slut, jag har massa tillhörigheter hemma hos honom. Han har blockerat mig vilket gör att jag inte får kontakt med honom, försökt kontakta via mail och facebook då jag vill ha mina saker. Men ingenting når fram.

Jag undrar vad jag har för rättigheter? Om han ex. Har slängt mina saker? Vad gäller och kan jag kräva ersättning?

Vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Om ditt ex slänger dina saker gör han sig skyldig till olovligt förfogande (10 kap. 4§ BrB). Om han däremot vägrar att släppa in dig för att hämta dina saker gör han sig skyldig till egenmäktigt förfarande eftersom han rubbar din besittning till sakerna (8 kap. 8 § BrB).

I detta fall bör du ansöka om särskild handräckning hos Kronofogden. I ansökan ska du ange att du vill att ditt ex lämnar tillbaka saker som tillhör dig. Om det visar sig att ditt ex har slängt dina saker har du rätt till ersättning.

Du får beskriva vilka saker du kräver tillbaka. Har du några bevis (till exempel kvitton, fotografier på saker du äger) ska du skicka dem också eftersom du måste bevisa att du är ägaren till sakerna.

Kronofogden ska prova om du har rätt till särskild handräckning. Det kostar 300 kronor att ansöka om handräckning. Blanketten för att ansöka om särskild handräckning finns här.

Hoppas att du har fått svar på din fråga och lycka till!

Med vänliga hälsningar,

Orysia SichRådgivare