F.d. sambo hämtar inte sina saker

Hej!

Jag undrar ang sambolagen. Min fd sambo flyttade ut för 2,5 år sedan. Han lämnade jättemycket saker i mitt lgh-förråd. Efter att ha försökt få honom att hämta sina saker i 2 år skrev jag att han fick till en viss månad på sig att hämta sina saker, efter den tidsfristen slängs, säljs eller skänks det bort. Han svarade "Ok" på det. Nu 8 månader efter tidsfristen jag gav honom la jag ut några verktyg på annons, varpå han smsade och frågade om jag säljer hans saker.

Efter 2,5 år, kan han fortfarande hävda att det är hans saker när jag flera gånger bett honom hämta samt gett tidsfrist? Han har inte visat något intresse av sakerna under hela tiden.

Sambolagen säger att bodelning ska begäras inom ett år. Inne i lgh delade vi upp allt innan han flyttade ut. Lgh (hyres) står på mig och jag bodde här 1 år innan han flyttade in.

Jag tog bort annonserna när han sa att han kan ordna att hämta de inom en vecka men sedan måste det bort. Jag har inte kunnat använda mitt förråd på 2,5 år och har 2 barn med. Måste kunna förvara cyklar, sparkcyklar, säsongskläder, julpynt osv osv.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Sambolagen reglerar endast äganderätten

Ni verkar på det klara med att sakerna i fråga som utgångspunkt tillhör honom. Att fristen inom vilken en bodelning ska begäras har löpt ut har därför ingen betydelse. Bodelningen skulle nämligen bara reglera vem som äger vad, och det var ni ju redan överens om. Han kan fortfarande hävda att det är hans saker, trots att han underlåtit att hämta dem som ni kommit överens om, men det finns lösningar för en sådan här situation.

Du kan få hjälp av kronofogdemyndigheten

Jag rekommenderar att du söker hjälp hos kronofogdemyndigheten om din f.d. sambo fortsätter att inte samarbeta med dig, och inte gör ett nytt försök att göra dig av med din f.d. sambos saker på egen hand. Skulle du göra det riskerar du att göra dig skyldig till brottet olovligt förfogande (10 kap. 4 § brottsbalken). Det brottet tar just sikte på situationen när man har besittning över saker som någon annan har äganderätten till, och man förstör, säljer eller på annat sätt hindrar ägaren från att utöva sin äganderätt. Att han godtog det du sa om att du skulle göra dig av med sakerna om han inte hämtade dem inom viss tid kan visserligen tyda på att han samtyckt och att det därmed inte skulle vara olovligt, men det står klart att han inte längre samtycker. Det bästa är alltså att lösa det via kronofogdemyndigheten.

Hur går det till?

Du kan vända dig till kronofogdemyndigheten med en begäran om vanlig handräckning (lagen om betalningsföreläggande och handräckning, vanlig handräckning återfinns specifikt i 3 §), där du begär att din f.d. sambo tar bort sina saker från ditt förråd. Det kostar 300 kr, men du kan begära ersättning för denna kostnad i samband med din ansökan (17 §). Efter en ansökan kommer kronofogdemyndigheten höra av sig till din f.d. sambo (25 §). Om han då gör som du begärt ska du direkt skriftligen ta tillbaka din ansökan om handräckning, eftersom den inte behövs längre.

Om han inte gör någonting efter att ha fått information om ditt krav meddelar kronofogdemyndigheten ett beslut som innebär att din f.d. sambo ska göra som du begärt (42 §). Gör han ändå inte det kan myndigheten verkställa beslutet själva (45 §), till en kostnad på 600 kr. I första hand ska din f.d. sambo betala denna (46 §), men om han inte kan det kan kostnaden istället hamna på dig.

Om din f.d. sambo inte agerar men däremot aktivt invänder mot ditt krav får du valet att ta ärendet till domstol, eller släppa det (33 §).

Lycka till, och tveka inte att återkomma med en ny fråga om du har fler funderingar!

Med vänlig hälsning,

Hanna PalmkvistRådgivare