F.d. sambo lämnar inte tillbaka nyckeln och hämtar inte sina saker

Hejsan.

Jag och min sambo har valt att gå isär.

Vad innebär det om min ex sambo inte hämtar sina grejer eller ger nyckeln till min bostad. Jag flyttar även ifrån min bostad om en månad.

Sen har det hänt en grej på vägen som inte är okej. Hon hittade en lägenhet via soc då hon ej har någon inkomst. Soc står inte för första hyran. Så jag var snäll och gav henne pengar för hyran, men det visade sig att hon lagt pengar på sina skulder istället. Så jag betalade hyran själv åt henne så hon och hennes dotter inte skulle bli hemlösa. Men nu som sagt så vägrar hon hämta sina saker och överlämna mina nycklar. Så hur ska jag gå till väga och vad är det som gäller?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du kan få hjälp av kronofogdemyndigheten

Om du och din f.d. sambo inte kan komma överens kan du vända dig till kronofogdemyndigheten med en begäran om vanlig handräckning (lagen om betalningsföreläggande och handräckning, vanlig handräckning återfinns specifikt i 3 §), där du begär att återfå din nyckel och att din f.d. sambo tar bort sina saker från din bostad. Det kostar 300 kr, men du kan begära ersättning för denna kostnad i samband med din ansökan (17 §). Efter en ansökan kommer kronofogdemyndigheten höra av sig till din f.d. sambo (25 §). Om hon då gör som du begärt ska du direkt skriftligen ta tillbaka din ansökan om handräckning, eftersom den inte behövs längre.

Om hon inte gör någonting efter att ha fått information om ditt krav meddelar kronofogdemyndigheten ett beslut som innebär att din f.d. sambo ska göra som du begärt (42 §). Gör hon ändå inte det kan myndigheten verkställa beslutet själva (45 §), till en kostnad på 600 kr. I första hand ska din f.d. sambo betala denna (46 §), men om hon inte kan det kan kostnaden istället hamna på dig.

Om din f.d. sambo inte agerar men däremot aktivt invänder mot ditt krav får du valet att ta ärendet till domstol, eller släppa det (33 §).

Jag rekommenderar att du söker hjälp hos kronofogdemyndigheten på detta sätt om din f.d. sambo fortsätter att inte samarbeta med dig, och inte exempelvis försöker göra dig av med din f.d. sambos grejer på egen hand. Skulle du göra det riskerar du att göra dig skyldig till brottet olovligt förfogande (10 kap. 4 § brottsbalken). Om din f.d. sambo inte lämnar tillbaka din egendom kan det innebära att hon istället gör sig skyldig till olovligt förfogande, så det är förstås i bådas intresse att komma överens.

Angående pengarna du nämner

Det framgår inte vad exakt du undrar kring pengarna du nämner. Du säger att den första betalningen var en gåva. Avtal om gåvor är realavtal och är med andra ord inte bindande förrän de realiseras, om man inte gjort ett gåvobrev (1 § gåvolagen). Om du exempelvis menar att den första betalningen var en gåva med villkoret att pengarna skulle användas till hennes hyra, torde ett sådant villkor därmed tyvärr inte vara bindande utan ett gåvobrev. Den andra betalningen skulle eventuellt kunna anses vara ett lån, men utan mer information kan jag inte säga något med säkerhet. Högsta domstolen har behandlat när en betalning ska antas vara en gåva eller ett lån, och hur ett samboförhållandet kan påverka detta (bl.a. NJA 2014 s. 364, och NJA 2019 s. 23).

Lycka till, och om du har fler funderingar är du varmt välkommen att ställa en ny fråga till oss.

Med vänlig hälsning,

Hanna PalmkvistRådgivare