Få tillbaka bortspelat lån

Hej jag har blivit lurad på upp till en miljon kronor av en barndomskompis, han har manipulerat mig till att först låna ut pengar till honom, samt att han inte kan lämna tbx pengarna om han inte får mer pengar av mig för att skaffa tbx alla pengar som han har lånat från mig, de visa sig att han har spelat bort pengarna, har alla bevis på transaktioner och sms där han har erkänt att han har spelat bort pengarna. Det jag undrar nu är hur påföljden blir för hans del, kommer han få fängelse och behöva betala tbx pengarna, tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar det som att du i omgångar har lånat ut pengar till din kompis och att hen har spelat bort dem. Du undrar nu om hen kan få fängelsestraff och om du kan få tillbaka dina pengar.

Rätt att få tillbaka pengarna

Det ni har träffat är ett avtal om penningförsträckning. I bevishänseende har du inga större problem om du har bevis på transaktionerna, om din kompis påstår att det är gåvor måste hen kunna bevisa det (NJA 2014 s 364). Din kompis har alltså en skyldighet att betala tillbaka pengarna, förutsatt att du inte skrivit något annat till hen.

Att ha rätt till pengarna betyder tyvärr inte att du automatiskt får dem. Om kompisen helt enkelt inte kan betala har du små chanser att få dina pengar tillbaka.

Fängelse?

I huvudsak regleras brott som kan ge fängelse i brottsbalken (1962:700), BrB.

När du lånar ut pengar till din kompis ses pengarna som kompisens egendom. Mot att du "ger" kompisen pengarna får du en fordran (en rätt att få pengar tillbaka). Eftersom det var kompisens pengar när hen spelade bort dem blir inget straffrättsligt ansvar aktuellt på grunden att kompisens har spelat med "dina" pengar. Brotten i BrB 10 kap blir alltså inte tillämpliga.

Eftersom det låter som att du lånat ut pengarna utan att ni kommit överens om vad som kompisen ska göra med dem blir sannolikt inte heller bedrägeribrotten tillämpliga (BrB 9 kap 1 och 8 §§).

Det framgår inte att din kompis är på obestånd (ungefär "nära konkurs"). Därför blir inte borgenärsbrotten tillämpliga (BrB 11 kap).

Slutsatsen blir att med den informationen jag har fått har jag svårt att se att fängelse skulle bli aktuellt för din kompis.

Vad du kan göra

Du vill alltså ha dina pengar tillbaka. För att få det finns det egentligen tre sätt.

Det första är att försöka få din kompis att betala tillbaka pengarna självmant. Som jag uppfattar dig blir det dock nog svårt. Har din kompis någon egendom kanske ni kan komma överens om en lösning där du får något annat än pengar.

Det andra du kan göra är att inleda ett ärende hos kronofogden. För att få reda på hur du rent praktiskt ska göra det kan du gå in på deras hemsida (länk).

Det tredje är att stämma din kompis i domstol. För att göra det rekommenderar jag att du tar hjälp av en jurist. Du kan kontakta oss på Lawline för vidare hjälp via info@lawline.se.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis har du rätt till dina pengar tillbaka. För att få det föreslår jag tre vägar. Fängelse är enligt min mening osannolikt.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vidar WicklundRådgivare