Fackligt engagemang

Skulle vilja veta om en fackföreningkommunal har rätt att ifrågasätta mig som facklig förtroendevald pga att jag är aktiv inom Sverigedemokraterna?

Jag var tvungen att försvara min politiska ståndpunkt på frågan: "varför valde du Sverigedemokraterna"

Kände mig väldigt kränkt.

Mvh.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstått det känner du dig sårad på grund av att fackföreningen tvivlat på din lämplighet som förtroendevald baserat på dina politiska åtaganden. Dock har jag svårt att avgöra om du för närvarande är förtroendevald, eller om du ansöker för att bli det. I mitt svar kommer jag därför generellt förklara rättsläget.

Som utgångspunkt har fackföreningar rätt att välja vilka de anser är mest lämpliga att företräda dem i deras fackliga arbete. Dessa bedömningar bör som regel ske på objektiva grunder baserat helhetsbedömningar av varje individ. Lämpligheten bör därmed grundas på arbetets utformning, innehåll samt individens kvalifikationer för det. Det innebär att din politiska ståndpunkt ej bör tillmätas särskilt stor relevans.

Att du behövde försvara din politiska ståndpunkt faller inte inom ramen för diskrimineringslagen. För att den ska kunna tillämpas behöver en kränkning ske av antingen kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder göras (1 kap 5 § DiskL).

Sammanfattningsvis bör din politiska ståndpunkt ej vara avgörande för din lämplighet som förtroendevald för fackföreningen. Som sagt kan inte diskrimineringslagen tillämpas på din situation, då den inte reglerar diskriminering på grund av politiska åtaganden.

Hoppas svaret var till hjälp.

Lawline RådgivareRådgivare