FrågaEKONOMIÖvrigt26/04/2018

Faktura utan föregående avtal

Hej,

Jag har fått en faktura utan att jag ingått avtal med den som skickade fakturan. Jag skriver just nu mitt kandidatarbete och letar data till det, vilket jag tex har gjort genom att kontakta lantbrukare i Sverige via mail. En av dessa har svarat på mitt frågeformulär och i samma mail bifogat en faktura för konsultarvode (eller "Konsuktarrvode") på två timmar à 500kr och därmed ett slutbelopp på 1250kr.

Min fråga är, måste jag betala denna? Vi har inte kommit överens om någonting, jag har bara mailat och bett honom svara på frågor (vilket han gjorde väldigt långsamt och bristfälligt, om det spelar någon roll), något tal om arvode har inte nämnts alls. Jag vill ju inte betala denna, så vad kan jag göra?

Tack!

Med vänlig hälsning,

M

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det låter mycket märkligt, måste jag säga! Om du inte redan har gjort det borde du så snabbt som möjligt skicka ett mail till lantbrukaren och förklara att du bestrider fakturan och inte har för avsikt att betala den. Var tydlig med att du endast har ställt några frågor till honom, utan något krav på att han ska svara och att ni inte har ingått något uppdragsavtal. Du bör även bifoga fakturan i mailet, alternativt ange fakturanummer, belopp, datum och dylikt så att det tydligt framgår vilken faktura det är du bestrider.

Förhoppningsvis kan ärendet avslutas där och då. Lantbrukaren kanske tänkte att det var värt ett försök, men är inte villig att ta striden. Om han inte ger sig är det möjligt att han lämnar fakturan till ett inkassobolag, och till sist Kronofogdemyndigheten. Det är viktigt att du bestrider eventuella krav från inkassobolag och Kronofogdemyndigheten. Om du bestrider alla krav riskerar du inte att få en betalningsanmärkning.

Om han fortsätter att ge dig problem efter att du bestrider fakturan föreslår jag att du vänder dig till någon typ av rådgivning som din kommun erbjuder. Här hittar du kontaktuppgifter till budget- och skuldrådgivning i alla Sveriges kommuner.

Om du har några fler frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på www.lawline.se/boka.

Anna RunelövRådgivare