Fängelse för ringa stöld?

Hej, det hände en incident idag!

Blev idag påkommen med att ha snattat för 380 kr något som hände av misstag. Jag skulle inte tjuva något utan skulle fråga personalen om pris men glömde bort det, la det i kundvagnen för sig för att inte glömma å fråga dumt dumt gjort av mig. Och dom andra varor för sig. Från min sida när man kör vagnen så ser man inte varorna men kassapersonal kan se och kunde ha sagt nåt eller själva väktarn som säger ha sett varorna. Och blev stoppad utanför matbutiken och fick en chock över att jag var så glömsk och dessutom hade jag mitt spädbarn med mig i famnen. Sa på en gång förlåt, o jag vill inte ha detta men kan betala så att det inte ska se fel ut men väktaren sa nej. Han ringde polisen o jag fick ringa till stöld. Min fråga är kommer jag verkligen få fängelse för detta har redan fått tid för tingsrätten osv. Är så rädd har en spädbarn och tror mig jag har pengar för att köpa inte sno saker. Men Kamerorna visar att det ser ut som stöld men det är inte så. Är så ledsen och frustrerat över själva situationen. Är absolut ingen tjuv, kriminell eller något men det har målat en bild av mig som om jag vore det. Är inte dömd tidigare heller för något.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Svaret regleras i brottsbalken (BrB).

Det korta svaret är att du inte kommer hamna i fängelse.

Eftersom det endast rörde sig om 380 kr kan det inte bli mer än ringa stöld. Förvisso finns fängelse i straffskalan men det är väldigt ovanligt att det döms ut. Det är nästan helt säkert att du bara kommer få betala böter (BrB 8:2). Exakt hur stor böter går inte att säga eftersom detta beror på en rad faktorer (t.ex din ekonomiska ställning). Jag kan tillägga att domen kommer synas i brottsregistret vilket kan påverka möjligheten till vissa anställningar.

För att något ska utgöra brott krävs även att man gjort det avsiktligt (BrB 1:2 1st). Du har iochförsig inte gjort detta avsiktligt men eftersom det framstår som att så är fallet kommer du förmodligen dömas. Det är dock möjligt att domstolen kommer fram till att du inte hade avsikt och att du därmed inte döms över huvud taget.

Sammanfattningsvis rör det sig om för lite pengar för att du ska hamna i fängelse. Om du döms, vilket är troligt men inte säkert, kommer du få betala böter och det kommer registreras i brottsregistret.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga! Du är självklart välkommen att ställa fler frågor till oss på Lawline.

Adam WinqvistRådgivare