FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder16/02/2021

Fängelsestraff omvandlat till dagar

Hej, en kort fråga för mitt bokmanus. Om X döms till sju år och tre månader fängelse, hur "lång" räknas en månad då? 30 dagar eller? Blir det 365 x 7 + 90 dagar eller hur räknas det?

Tack och bra sida ni har.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När strafftiden för ett fängelsestraff ska beräknas utgår man strafftidslagen.

Vid omräkningen av ett fängelsestraff från månader till dagar, motsvarar en månad 30 dagar. Vid omräkningen från år till dagar motsvarar ett år 365 dagar (18 § strafftidslagen).

Du har således gjort en helt korrekt uträkning i din fråga. En person som döms till fängelsestraff i sju år och tre månader kommer alltså få strafftiden 2 645 dagar (365 dagar multiplicerat med antalet år, adderat med 30 dagar multiplicerat med antalet månader som tillsammans inte uppgår till ett år).

Jag hoppas att du fick hjälp med din fråga och lycka till med bokmanuset!

Med vänliga hälsningar,

Fredrik NygrenRådgivare