Får åklagaren förhindra brevkontakt mellan en häktad person och dennes anhöriga?

Min son är anhållen 8 april och häktad idag är 25 april. han är kvar i häktet med restriktioner.

jag har skickat 2 brev till häktet det vekar att han inte fått något brev. Jag fick inget kontakt med honom.

Förmodligen att åklagare stoppar brev från oss. Jag har inte skrivit något att det finns anledning att stoppa de.

Får åklagare förbjuda eller fördröja allt kontakt med häktade person??

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom din fråga rör din son som sitter häktad misstänkt för brott, finns regler om detta i häkteslagen (här). Domstolen kan ge åklagaren tillstånd att fatta beslut om den som häktats ska ha restriktioner, och det betyder att den häktades kontakter med omvärlden begränsas. Undersökningsledaren eller åklagaren kan bestämma att den misstänkta ska vara häktad med restriktioner om det finns risk för att den misstänkte undanröjer bevis eller på något annat sätt försvårar utredningen, 6 kap 1 § häkteslagen (här).

När en person sitter häktad med restriktioner kan det bland annat vara så att åklagaren granskar brev som skickas till den häktade, men det kan också vara så att åklagaren stoppar alla brev som skickas till den häktade, 6 kap 2 § punkt 7 häkteslagen (här). Du skriver i din fråga att din son är häktad med restriktioner. Det kan alltså vara så att åklagaren har bestämt att han inte får ta emot brev, och åklagaren har rätt att bestämma det. Huruvida åklagaren gjort rätt i att bestämma att din son ska vara häktad med restriktioner kan jag dessvärre inte svara på.

Vänligen,

Sofia EdvardssonRådgivare