Får andre föräldern hämta barnet och inte meddela när han kommer tillbaka?

Hej!

Jag har ett barn på 10månader. Idag tog pappan honom, (gemensam vårdnad) utan att jag fick säga hejdå, träffa honom eller ens veta vad som händer nu. Det finns ingen socialtjänst bedömning på detta, har på inspelning när dom säger att jag är en bra mamma för sonen. Nu har han tagit bort honom från hans hem, (som är här hos mig) och jag får inte veta när jag ska träffa honom igen.

Får han göra såhär?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga

Du beskriver att pappan till barnet tagit barnet utan att berätta när du får träffa barnet igen. Detta är verkligen inte okej. Vårdnaden ska utövas gemensamt om man har gemensam vårdnad och vårdnadshavare har därför en skyldighet att gemensamt fatta beslut och kommunicera kring barnets angelägenheter. Det kan även vara så att hans agerande är brottsligt

Egenmäktigande med barn

Den som har gemensam vårdnad med någon över ett barn under femton år och utan beaktansvärda skäl skiljer barnet från den andre vårdnadshavaren kan göra sig skyldig till "egenmäktigande med barn". Påföljden av detta är antingen böter eller fängelse i högst 1 år. Detta innebär att om pappan inte har beaktansvärda skäl (kan t.ex. vara om han har anledning att ro att barnet far illa hos dig) så kan han ha gjort sig skyldig till brott. (7 kap. 4 § Brottsbalken)

Mitt råd

Jag råder dig att kontakta socialen i första hand och beroende på om de kan hjälpa dig eller inte kan du i andra hand anmäla till polisen. Det viktigaste i denna situationen är att barnet inte far illa och om du känner att du och pappan till barnet inte kan samarbeta kring frågor om barnet så kan det vara en bra ide att ta hjälp av socialen att få till samarbetssamtal och i värsta fall inleda en vårdnadstvist i domstol som får reda ut hur vårdnaden av ert lilla barn ska gå till.

Lycka till!

Om du vill ha mer rådgivning är du mer än välkommen att vända dig till några av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänlig hälsning,

Natalie van den BroekRådgivare