​Får anställd ta ut semesterersättning under sin föräldraledighet?

Jag har en anställd som är Pappa ledig , han vill ta ut semester i pengar under sin Pappa ledighet är det okej?// Mvh Lena

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar det som att du undrar ifall en anställd har rätt att ta ut semesterersättning under sin föräldraledighet.

Semesterersättning är en semesterförmån som man tjänar in när man arbetar (1 § semesterlagen). Även föräldraledighet är semestergrundande (liksom när du arbetar), dock finns det en gräns på 120 dagar (17 a § semesterlagen). Syftet med detta är att personen ska kunna ha några intjänade semesterdagar när den åtgår i tjänst igen, då semesterdagar intjänas semesteråret innan.

Det finns inga särskilda regler gällande semesterledighet för om du arbetar eller är föräldraledig. Det innebär att det är fullt möjligt att använda sina semesterdagar och erhålla semesterlön under en föräldraledighet. Alltså går det bra att kombinera - du kan vara föräldraledig under en period och ha rätt att använda dina semesterdagar för att förlänga den perioden eller liknande.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Nicolina AbaasRådgivare