Får arbetsgivare beordra övertid utan förvarning?

Får arbetsgivare beordra övertid utan förvarning? Sommarjobbare jobbar 10-18:30 måndag till torsdag. Nu kräver arbetsgivaren att anställd ska jobba även fredag.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

En arbetsgivare får beordra övertid men övertid får inte schemaläggas. För att en arbetsgivare ska få beordra övertid krävs det särskilda skäl, det kan vara något oförutsett. Exempelvis att någon av personalen skulle bli akut sjuk eller att det skulle bli en stor arbetsbelastning under en viss tid. När det kommer till tidsramen när arbetsgivaren får meddela om övertid finns det inga regler för en sådan tidsram men det bör meddelas en timme innan övertiden börjar.

I ditt fall
Det finns två olika scenarion som kan utspela sig då jag inte vet om det handlar om en enstaka fredag eller alla fredagar framöver. Om det handlar om att du ska jobba en fredag extra så kan det vara okej att din arbetsgivaren beordrar dig att jobba över om det finns särskilda skäl. Det andra scenariot att arbetsgivaren vill att du ska jobba varje fredag framöver. Det är inte okej då övertid ska i möjligaste mån undvikas.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att höra av dig till oss.

Med vänliga hälsningar,

Lucas RasmussonRådgivare