FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 27/03/2021

Får arbetsgivare omplacera en arbetstagare pga att denne tar uppdrag som skyddsombud?

Hej Lawline!

Jag har en fråga, måste man acceptera en omplacering om detta grundas på att man fått ett nytt förtroendejobb som skyddsombud vid sidan av sin anställning?

Arbetsgivaren i fråga blev sur av detta och vill därför omplacera personen i fråga eftersom att han anser att man inte hinner med att sköta sina arbetsuppgifter och vara skyddsombud samtidigt?

Tacksam för svar!

Mvh

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt en princip som kallas bastubadarprincipen, får en arbetsgivare inte göra en ingripande omplacering av personliga skäl utan godtagbara skäl. Ungefär som att man inte får säga upp någon utan saklig grund. I detta fall kan man säkerligen argumentera för att arbetsgivaren inte har godtagbara skäl till omplaceringen. Eftersom den endast grundas på att personen har uppdrag som skyddsombud. Som jag uppfattar din fråga så har heller inte arbetet av personen ännu påverkats på det sättet som arbetsgivaren påstår att det kommer göra.

Man kan behöva ta i åtanke hur ingripande den här omplaceringen är också. Hur arbetsförhållande, villkor och lön påverkas. Exempel på godtagbara skäl kan vara samarbetssvårigheter, allvarliga konflikter eller om arbetsgivaren har varit tvungen att omplacera en arbetstagare p.g.a. sexuella trakasserier.

Att ta på sig ett uppdrag som till exempel skyddsombud (arbetsmiljöombud) ska inte påverka arbetstagarens arbetsförhållanden eller anställningsvillkor enligt 6 kap 10 § 3 stycket arbetsmiljölag, AML.

Mitt svar till dig med de omständigheterna du har uppgett i frågan blir att, nej den här omplaceringen är förmodligen inte ok och kan ifrågasättas!

Hoppas jag har svarat på din fråga, annars är du alltid välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Felicia EkRådgivare