Får arbetsgivare yppa personliga uppgifter till anhöriga om anställda?

Min förra arbetsgivare pratar om mig till sina vänner

Hej, det är så att jag hade ett tappade mitt jobb för en månad sen då jag fick positivt på ett narkotikatest. Det jag undrar är ifall arbetsgivare får ge ut information om mig till sina kompisar eller nära och kära bara hur som helst?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag uppfattar din fråga som att din arbetsgivare spridit information om dig till sina anhöriga.

För att besvara din fråga tänker jag redogöra för vilka uppgifter en arbetsgivare får röja och om det kan vara brottsligt att sprida information om sina arbetstagare.

Din fråga regleras i brottsbalken (brb) och allmäna rättsgrundsatser.

Kan det vara brottsligt?

Beroende på vad din arbetsgivare har uppgett och om informationen lämnas för att hänga ut någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller annars uttrycka missaktning för den personen (5 kap. 1 § brb). Däremot kan inte förtal aktualiseras om det var försvarbart att lämna uppgiften.

Att nämna till andra att en person brukar narkotika kan uppfattas såsom att man pekar ut någon som brottsling och förtal kan därmed aktualiseras.

Jag kan tyvärr inte lämna ett svar på om brottet förtal kan aktualiseras. Om du misstänker att du blivit utsatt för brott ska du kontakta polisen.

Kan du kräva skadestånd?

Inom ett anställningsförhållande råder lojalitetsplikt. Det är inte orimligt att anta att lojalitetsplikten även omfattar att parterna inte ska sprida vidare personliga uppgifter som de kan tänkas få ta del av i tjänsten.

Att yppa sådan information skulle man kunna argumentera för är en överträdelse av lojalitetsplikten och således kan skadestånd utgå. Detta resonemang är dock juridiskt teoretiskt.

Hoppas du fick svar på din fråga,

MVH

André BlomquistRådgivare